به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، علی حکامی قاسمی، مدیرکل راهآهن شرق، از آغاز فاز سوم عملیات نصب سوزنهای بتنی سنگین در محور طبس–جندق خبر داد و اعلام کرد: نخستین سوزنها در ایستگاه نمکزار بهطور کامل نصب و راهاندازی شدهاند.
حکامی قاسمی گفت: پس از اجرای موفق فازهای نخست و دوم نصب سوزنهای سنگین در محور تربت حیدریه–طبس شامل ایستگاههای آهنگ، جزین و قاسمآباد، مرحله سوم عملیات در محور طبس–جندق آغاز شده و ایستگاه نمکزار بهعنوان نخستین نقطه تحت بهسازی اساسی قرار گرفته است.
وی با اشاره به مشخصات فنی این سوزنها تصریح کرد: سوزنهای جدید از نوع سنگین با ریل R۶۰ و تراورس بتنی و با شعاع ۳۰۰ متر هستند که جایگزین سوزنهای سبک و فرسوده چوبی میشوند و نقش مهمی در بهبود کیفیت سیر و افزایش ظرفیت بهرهبرداری خط دارند.
مدیرکل راهآهن شرق افزایش ایمنی و سرعت سیر را از مهمترین مزایای اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: با نصب سوزنهای جدید، سرعت عبور قطار از روی سوزن از ۴۰ به ۹۰ کیلومتر در ساعت افزایش مییابد و علاوه بر پایداری سازهای بیشتر، هزینههای تعمیر و نگهداری کاهش یافته، طول عمر تجهیز افزایش مییابد و صرفهجویی قابل توجهی در مصرف سوخت حاصل خواهد شد.
وی گفت: این عملیات در چارچوب قرارداد نگهداری و بدون تعریف پروژه جدید یا ایجاد بار مالی اضافی برای سازمان در حال اجراست و در صورت تداوم تخصیص منابع و تحویل باقیمانده دستگاههای سوزن، نوسازی محور طبس–جندق نیز تا پایان سال بهطور کامل تکمیل خواهد شد.